luni, 19 decembrie 2011

Traditii

O traditie din mosi-stramosi,nu stiu de cand.
Cert e ca eu cand am deschis ochii si am inceput sa-i invart si sa pricep ceva pe lumea asta ,am vazut si taierea porcului.Sedeti usurel fratilor ca nu am avut curaj sa ma uit la faptul in sine.Am bagat capul cu urechi cu tot in adancul pernei si pana nu s-a terminat cu totul ,strigaturi si vanzoleala mare prin curte,nu l-am scos de acolo.
Acum ,stergandu-se atatia ani peste mine ,am renuntat la perna dar din fundul casei nu ies.Trebaluiesc prin oale ,prin cratiti ,cu zgomot si zic ufff,sa se termine mai repede,caci ma trec toate naduselile.
Anul asta porcul a dat cu cinci oameni de pamant,i-a aruncat care-incotro si mai sa se intample cu dandana.
De cu seara am pregatit cadourile ,caci traditia asta ne da adunarea la tot neamul sau ,ma rog,cel putin cei care am mai ramas prezenti la apel.
La tara am ajuns pe un frig ascutit si un soare cu dinti ,cum se spune la noi.Bine ca nu mai ploua,gandim toti,pentru ca umblatul prin ploaie nu e o placere prea mare.
In casa la mama miroase a lemn ars ,a gutuie si mar copt.
Imi aduce aminte de mamaie si tataie,dusi demult saracii.Parca nici n-ar fi fost....

Cand intram ne asteapta motanul intrebator.Miauuu!!!
Ce mi-ati adus?
E satul.Se pune pe tors fara sa ne bage prea mult in seama,doar e rasfatatul mamei.
In odaie sunt gutui la fereastra .


Gutui,cu puf galben ca de pui.Se revarsa o lumina calda pe ele.Ai zice ca e soare de primavara dar afara gerul iti biciuie obrajii.
A!Ce cos plin cu gutui !Aici e odaia rece,unde nu face focul.Depozitez si eu tortul cadou.
Trag o fuga prin gradina sa iau pulsul naturii.Asta pana cand nu incepe iuresul treburilor.
Mai gasesc cateva mere la care nu am putut ajunge si cu o prajina dau cateva jos.Nu-s prea inghetate!


Cand ies din gradina ma intampina ea,Oitza nazdravana.
-Hei,ce mi-ai adus?
imi zice cu un glas subtirel.
Impart merele cu ea.Ce sa mai impart,i le cedez pe toate.

 Asa!Zambiti ,va rog !Se pozeaza!
Gainusele rosii ,rachete le zice,habar n-am de ce...poate ca sunt suple si alearga repede,ma iscodesc si ele sa vada ce le-am adus.

 A!Ia sa vad ce ai tu in gusitza!


Sa le caut ceva de mancare .Parca am vazut ceva la indemana.
Gata ,am fugit !Incepe actiunea!
Am pus varza pe plita .Trebuie sa o dau la cuptor.

Porcul a fost taiat si acum incepe munca.

Dupa ce a fost parlit si curatat se freaca bine cu sare.

Incepe transatul.
Se pune tuica fiarta.E frig si lucratorii au nevoie de stimulente si incalzire...globala!

Care e sofer da cu suc.Gata suncile.Se dau la sare ,cu usturoi si se pregatesc pentru hibernare pana le vine randul la afumat.

Sunt si activitati care nu-mi plac:spalatul si curatatul matelor.Puhuuu!!!

Rapid pregatesc carnea inabusita,la capac.Varza e inca la cuptor sa faca crusta frumoasa.
Hai repede ,sa pun masa!Cati suntem?Unu,doi...am pierdut sirul.
Gata si mamaliguta!


Tortul meu a fost la mare cinste!
A fost si cozonac facut de mama .N-am apucat sa-l mai pozez.

Am mai tras o inspectie prin odai.
Mama si-a luat covrigii de Colindete.
Nuci si gutui....

Mere si pere...
Visinate...
E...!!!Calatorului ii sta bine cu drumul.Prin beci nu am intrat ca-s toate invelite,protejate de ger.
Asta a fost taiatul porcului.Se duse !




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu