joi, 22 decembrie 2011

Cozonac




I-a venit timpul.Craciunul si Pastele nu se poate fara cozonac.
Sunt atatea retete ,care mai de care.Nu pot sa spun ca a mea e speciala dar imi iese buna.E apreciata ,e placuta si de asta sunt multumita.
Reteta:
  • 1 kg faina
  • 1/2 l lapte gras
  • 30 gr unt
  • o ceasca mare cu ulei(1/2 cana)
  • 50 gr drojdie
  • 5 oua _4 galbenusuri si un ou pentru aluat,restul de albus pentru crema).
  • 1 galbenus pentru uns deasupra
  • 1 lingurita sare
  • 300 gr zahar pentru aluat
  • 5 linguri de zahar pentru batut albusul cu el (pentru crema)
  • coaja de lamaie
  • vanilie
  • esenta rom
  • 1/2 kg miez nuca (poate fi si mai putin)
  • o mana de stafide
  • rahat ,cateva bucatele daca doriti

Cam astea sunt.Lipseste laptele din peisaj.Nu va speriati!Aici sunt ingrediente pentru 3 kg.Pana la urma am facut 4 kg .


Cernem faina ,sa fie aerisita ,fina,cea mai fina .

Separam albusurile de galbenusuri.Eu la cantitatea mea am mai lasat si un ou intreg.


Nu uitam sarea.

Adaugam si zahar vanilat ,250 gr zahar,esenta de rom si mestecam energic.Putem folosi mixerul .Mestecam pana se mai topeste zaharul si se face o crema frumoasa,creste in volum.


Si mixam.


Drojdia cu vreo doua linguri de zahar ,putin lapte si cateva linguri de faina se amesteca astfel incat  sa obtinem o pasta smantanoasa.Asta e maiaua.



Fierbem laptele .



Adica asta e maiaua,faza finala,cremoasa.O lasam sa creasca.


Radem coaja de lamaie.O punem in crema de galbenus.

In faina cernuta punem untul si turnam laptele fierbinte peste el.Asta e coca oparita

Crema de galbenus si-a schimbat aspectul.E cremoasa si arata bine.
O turnam peste coca oparita dupa ce aceasta se mai raceste un pic.


Cand coca oparita si crema de galbenus,amestecate,sunt abia caldute ,se pune maiaua.
Atentie!Maiaua creste foarte repede.Nu o puneti cu mult timp inainte.

Incepe munca .Amestecam energic si framantam.

Cu pumnul strans incercam sa ne inchipuim ca suntem un malaxor.De jos in sus rascolim coca.
Forza!Fortza!Trebuie sa ia cat mai mult aer.O mai si adunam de pe margini spre mijloc ,o chinuim nu gluma,sa ia cat mai mult aer.


Cand incepe sa se dezlipeasca de pe mana incepem sa punem uleiul si o adunam,o ciupim , doar cat sa-l incorporeze.Mai dam si de vreo cateva ori cu ea toata de lighean ,prin trantire energica si gata!

O acoperim cu un prosop sa stea la cald.

A crescut.Punem in tavi.

N-am maruntit nuca!Rapid!Asra trebuia sa o am facuta!Eu am folosit o punga si le-am batut cu toporul de snitel



Pentru crema bat albusurile spuma cu sare ,apoi pun 5 linguri de zahar ,batand bine dupa fiecare sa arate ca o halvita,o crema lucioasa.E o bezea de fapt.Punem cacao in ea si batem bine.Am omis poza cu cacao .


Tapetam tava.Dac nu avem hartie de copt punem margarina ,unt ..o manjim peste tot in strat subtire si presaram faina .Scuturam surplusul.

Punem ulei pe masa si manjim masa
.Intindem o bucata de coca cu mainile si punem compozitia de albusuri si cacao.Peste ea pun nuca din belsug.



Rulez  .
Ii indoi capetele .O iau si o pun invers,cu taietura pe fundul tavii.Pot face si doua suluri si le impetesc.




Ung cu ou ,presar zahar si dau la cuptor cam 45-50 min in cuptorul bine incins la 180 grade.La unii am pus jumate de miez de nuca de-a lungul lor
Nu deschid cuptorul 30 minute.
Incerc cu batul de la facut frigarui.Daca se ia coca pe bat nu e facut.Mai dam un pic la cuptor.Incercam repede sa nu tinem mult cuptorul deschis.
Scoatem cozonacul si il tinem la cald pe o latura ,ca sa nu se taseze,sa scada.Dupa cinci-10 minute il punem pe latura cealalta.Aici se vad cei cu miez de nuca deasupra.


Cozonacul,rece ,se poate pastra in congelator.

Pofta mare!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu